onsdag 6. april 2011

Sula, tula, kula, bula, rula.

Jeg lovte dere et innlegg om Sula, og nå kommer det. Ja, et lite ett.

Sula er den øya og fjellet du ser over vannet fra sørsiden av Ålesund. Den er en del av det landskap vi tenker Sunnmøre skal være; høye fjell, øyer, sjø og trange fjorder.
Kommunen har nesten 8000 innbyggere. Den er en av de minste i Møre og Romsdal, men samtidig en av de mest folke-tette. Kommunesenteret er Langevåg, hvor halvparten av øyas beboere holder til. I tillegg er det 3 andre bygder, Mauseidvågen, Solavågen og Fiskerstrand. Folk har sterk tilknytning til sine bygder, hvor hver av disse 4 bygdene har sine bedehus og hver sine barneskoler.
Sula har tidligere vært en viktig fisk- og jordbrukskommune, men de har nå blant annet møbel-, tekstil-, skipsbyggingsindustri, transport og fiskeforedling. I Langevåg holder Devold Fabrikken med fabrikkutsalg til. 
Ellers er Sula rik på friluftsliv og idrett, men er mest kjent som musikkommunen, hvor mange musikanter er avlet frem.  
Sula menighet har to kirker, Indre Sula Kyrkje og Langevåg Kyrkje. 
 







Staben består av en sokneprest, en pensjonert prest som er vikar i kapellanstillingen, kirkeverge, sekretær, kirketjener, kateket, menighets-pedagog, som også har en 25%-stilling som organist, en kantor og en diakon.

Dette er den foreløpige innledning på praksisoppgaven min. Godt nok for dere, tenker jeg. Værsågo´!
Ellers kan jeg legge til at her sier de "haude" til hodet. De sier alltid "ho" eller "han" når de snakker om noen; "dette e ho Hanna", "har du hørt om han Stein Ove?". Og barna her synger, faktisk lik andre steder i Norge, "Haba haba, hujaza kibaba". De henger visst med på det som skjer, de og.

2 kommentarer:

  1. "sula-pula!" (hihi! eg har lov til å si det, for eg går på TK!)

    Sykt spennende O-fagsundervisning. På internett! Man lærer mer om Norge liksom! Men faktaopplysningene kunne med fordel vært skrevet i "jeg vet at..."-form. Det er liksom litt mer catchy!

    SvarSlett
  2. jeg visste den måtte komme. og du var nok den jeg skjønte det kom til å komme fra ;)
    og: haha! jeg liker kommentar til forbedringspotensiale!

    SvarSlett