mandag 21. mars 2011

Hanna opplever sunnmørsværet på sitt verste.

Allværsjakka kom i dag til nytte. For her i vinden nytter det ikke med dongeri-jakka og en paraply! Så på min første bytur til Ålesund, hvor jeg skulle møte Silje Merete, måtte både allværsjakka og støvlene på. Grunnet all regnet og den heftige vinden, prøvde vi å kombinere sightseingen vår med mest mulig innendørsaktivitet. Og da alt det "gøye" i akvariet var over da vi kom på den tanken, og AAFK-fotballkampen selvsagt ble holdt utendørs, takket vi oss til kaffedrikking og spising.
Så kunne vi heller kikke på de som slet ute i uværet.
Men dette var visst bare småtterier i forhold til hva som var i vente.(AAFK-supporteren måtte jeg bare ha med for å vise stemningen i byen i dag, for disse var det mange av i dag)
For når jeg har sendt Silje av sted med buss, og jeg endelig finner ut av hvor båten til Sula skal gå fra(hva skal de med to rutebilstasjoner, og to kaier??), er det umulig for meg å komme til båten. En brannmann stopper meg og sier: "Det flyr lause dele frå Råudhauset". Jeg må snu med vinden i ryggen og fly mot et busstopp.
Her kjører Sula-fergå forbi inn mot land, men utenfor min rekkevidde. For vil jeg ha flyvende plater fra "Råudhauset" i haude? Helst ikke.
Så i stedet for ti minutter over fjorden, venter en time med studd busskur-venting i ulende vind, bytte av skur, toppet med en trang-, og en alene-i-bussen-busstur hjem. Men jeg klager ikke. Dette er jo en del av eventyret!

Dagen vil jeg si var en vellykket sunnmørsk dag i godt selskap, og som gav meg nye ting å ha med meg hjem; respekt for vær og vind, og mitt fjerde hull i øret.

Og til Kris som sikkert har lyst til å peke og le av meg i allværsjakka:

4 kommentarer:

  1. Haha.. Det var tidenes innedag! Jeg følte det ble litt sånn unntakstilstander på slutten da.. Første gang jeg har blitt tilbudt gratis skyss med buss i rute...

    SvarSlett
  2. Hanna:) Så gøy å lese om alt du opplever. Kjenner meg igjen i noe..hehe...jeg spilte yatzy med meg selv her en dag før jeg fikk tv;)

    Liker særlig dine fine betraktninger om mote og biskoper og sånt. Får du også rare blikk på butikken?
    Gleder meg til vår i Oslo med deg!

    SvarSlett
  3. Hehe. Det er om å gjøre å være oppfinnsom nok til å holde seg underholdt ;) Og jeg skjønner det ikke er tidenes å ikke ha internett i leiligheten! Da forstår jeg godt yatzy-spillet.
    Jeg får litt nysgjerrige blikk på butikken, men verst er det med langhalsene som kikker etter meg fra stuevinduene når jeg tusler forbi!
    I lige måde med vår, Oslo og deg! Da kan vi spille yatzy sammen :)

    SvarSlett
  4. yatzy er virkelig mer gøy når man er to eller flere;)

    SvarSlett